Ken je ze?

Die gedachten die je onzeker en angstig maken? Gedachten die je laten twijfelen en uit balans brengen?

Die stem in je hoofd die op overtuigende wijze heel gemene en pijnlijke dingen zegt als:

‘ik ben niet (goed) genoeg…’
‘ik ben het niet waard om…’
‘ik stel me aan…’
‘ik kan /durf het niet…’
‘anderen begrijpen/zien/horen mij niet…’
‘ze vinden mij vast: niet aardig / te gevoelig / zwaarmoedig / verlegen / lelijk / onzeker / te dik / te dun…’
‘ik doe te moeilijk…’
‘het is mijn schuld dat…’

The list goes on and on……


Een van de meest effectieve manieren die ik ken om om te gaan met moeilijke situaties of problemen is het aanpakken van je gedachten hierover!
Dit is waarom ik, als aanvulling in mijn trajecten, regelmatig tools en opdrachten inzet afkomstig uit RET rationeel emotieve therapie) en ACT (acceptance and commitment therapy).

Byron Katie, schrijfster van oa. de bestseller: ‘Vier vragen die je leven veranderen, ontwikkelde een methode die draait om het stellen van vier specifieke vragen en een zogenoemde ‘omkering’. Deze methode noemde zij ‘The Work’.

The Work is een zelfonderzoek, je zou het een meditatie kunnen noemen, die je uitnodigt  je gedachten op een dieper niveau uit te dagen en te onderzoeken.

Toen ik 10 jaar geleden voor het eerst het boek ‘Vier vragen’ las, heeft het inderdaad mijn leven verandert.
Sinds ik The Work in mijn eigen leven toepas, heb ik zoveel meer compassie, geduld en liefde voor mijzelf en voor anderen gekregen, omdat ik me ten volle begon te realiseren dat alleen ik verantwoordelijk ben voor mezelf en de keuzes die ik (wel of niet) maak. Dat leverde me een enorm gevoel van vrijheid op omdat ik me eigenlijk altijd richtte op anderen en reageerde op mijn omstandigheden. Omdat het zo waardevol was, en nog steeds is, deel ik graag mijn kennis met je in deze blog.
(ik ben zelf (nog?) niet aangesloten bij the school of The Work dus ik deel mijn kennis vanuit eigen ervaring;)


‘De meeste mensen denken dat ze zijn wat hun gedachten zeggen dat zij zijn. Een gedachte doet ons niets tenzij we haar geloven. Het zijn niet onze gedachten, maar het hechten aan onze gedachten dat lijden veroorzaakt. Hechten aan een gedachte betekent geloven dat ze waar is zonder haar te onderzoeken.’ – Byron Katie.


Let’s do the Work!
Stel jezelf open voor de vragen en omkeringen, durf naar binnen te gaan… wees stil en ont-dek je eigen antwoorden… 

Stel je eens een gedachte of overtuiging voor waar je (regelmatig) last van hebt en stel dan de Vier Vragen:

1) Is het waar?
2) Kun je absoluut weten dat het waar is?
  3) Hoe reageer je, wat gebeurt er, als je die gedachte gelooft?
4) Wie zou je zijn zonder de gedachte?


Oké… even kijken hoe dit in de praktijk werkt…

Stel je voor dat je last hebt van de, voor mij ZEER bekende 😉 gedachte: ‘mijn kinderen luisteren niet naar me’. 

1) Is het waar dat je kinderen niet luisteren? (Als je antwoord ‘ja’ is, vraag jezelf dan wat is de realiteit? Luisteren ze echt niet of gehoorzamen ze niet? Luisteren ze nooit of soms niet? )
2) Kun je dat absoluut zeker weten? (Hoe kun je dat absoluut zeker weten? Welke bewijzen heb je hiervoor?)

Misschien lijkt de uitspraak die je hebt opgeschreven een onweerlegbaar feit. Misschien krijg je het idee dat je niet verder komt in je onderzoek…
Schrijf dan je uitspraak nog eens op en maak haar af met de volgende zin: ‘en dat betekent dat…’

Bijvoorbeeld mijn kinderen luisteren niet naar me en dat betekent dat: ‘ze niet van mij houden – mij niet belangrijk (genoeg) vinden – ik niet goed genoeg ben’.
Nu kun je je aanvullende uitspraken ook gaan onderzoeken met de Vier Vragen (is het waar dat ze niet van je houden … etc.)

3) Hoe reageer je als je die gedachte gelooft? (wat doe/denk/voel je?)

4) Wie of wat zou je zijn zonder deze gedachte? (Hoe zou je dan doen? Hoe zou je je dan gedragen? Wie of wat zou je dan zijn?)


Keer het om!

Een gedachte / uitspraak en/of stelling kun je altijd op drie manieren omkeren namelijk:
naar het tegenovergestelde van dat wat je beweertnaar jezelf en naar de ander.

En hier ligt een mooi cadeau…. de kans om jezelf wérkelijk te zien en te begrijpen en daardoor ook de ‘ander’.
Dit geeft je de mogelijkheid om de, voor jezelf onzichtbare aspecten (jouw blinde vlek), weerspiegelt te zien in iemand anders.
Alles wat jij namelijk in een ander denkt te zien, is in werkelijkheid een projectie van je eigen denken.

De gedachte: ‘mijn kinderen luisteren niet naar mij’, kun je bijvoorbeeld omkeren naar: ‘mijn kinderen luisteren wel naar mij’.
Voel hoe waar deze omgekeerde uitspraak ook voor je is.

Nog een omkering bij deze gedachte zou kunnen zijn: ‘ik luister niet naar mijn kinderen’. (Hoe waar is dit? luister jij naar hen? hoor jij hen werkelijk? wat zeggen zij zonder woorden? wat laten ze jou zien?)
En de laatste zou kunnen zijn: ‘ik luister niet naar mezelf’. (Hoe waar is dit? Hoe goed luister jij naar jezelf? Luister jij naar je lichaam? En naar je gevoel? Hoor jij jezelf werkelijk?)


Nog een voorbeeld:

Stelling: ‘Paul zou mij moeten begrijpen’.

1. Is het waar? Is het waar dat hij je zou moeten begrijpen? Wees stil. Wacht op het antwoord van je hart.
2. Kun je absoluut weten dat het waar is? Kun je uiteindelijk werkelijk weten wat hij wel of niet zou moeten begrijpen? Kun je absoluut weten wat voor hem het beste zou zijn om te begrijpen?
3. Hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft? Wat gebeurt er wanneer je gelooft ‘Paul zou mij moeten begrijpen’ en hij doet het niet? Ervaar je woede, stress, frustratie? Hoe behandel je Paul? Geef je hem ‘een boze blik’? Probeer je hem op wat voor manier dan ook te veranderen? Hoe voelen deze reacties? Hoe behandel je jezelf? Brengt die gedachte stress of vrede in je leven? Wees stil terwijl je luistert.
4. Wie zou je zijn zonder de gedachte? Sluit je ogen. Zie jezelf in de nabijheid van Paul. Stel je nu voor dat je, eventjes maar, naar Paul kijkt, zonder de gedachte ‘ik wil dat hij mij begrijpt’. Wat zie je? Hoe zou je leven er uitzien zonder die gedachte?

Natuurlijk vergt het oefening om dit te leren toepassen, maar t feit dat je er nu mee bezig bent is een eerste geweldige stap!

Mocht je er nu, net als ik deed, tegenaan lopen dat je gelijk van jezelf gaat vragen om gedachten los te moeten laten… stop!
Byron Katie raadt het in haar boek af om dit van jezelf te vragen. Zij zegt: ‘ik laat mijn gedachten niet los, ik treed ze tegemoet met begrip. Dan laten ze mij los’.

Daar ben ik het helemaal mee eens… als je eenmaal de waarheid kent, is er geen enkele reden om vast te houden aan een gedachte of overtuiging die jou niet (meer) dient.

Hier vind je het gratis werkblad (en nog veel meer info) om zelf met The Work aan de slag te gaan! Mocht je in de gelegenheid zijn zou ik je ook echt willen aanraden het boek voor jezelf aan te schaffen.

Ik ben heel benieuwd naar jouw gedachten 😉 en bevindingen en zou het geweldig vinden als je het met me wilt delen in mijn besloten Facebook Community.

Let’s connect and unite!


Ik kijk ernaar uit je binnenkort te spreken!

Lieve groet,

Iris